Театър
„Буржоата благородник“ – блестяща комедия на сцената на Сатиричния театър
Постановката на „Буржоата благородник“ от Жан-Батист Молиер в Сатиричния театър „Алеко Константинов“ е повече от просто представление – тя е едно незабравимо театрално преживяване, което ни кара да се смеем до сълзи, докато разпознаваме в героите свои собствени слабости и човешки недостатъци. Режисьорът Бойка Велкова и блестящият актьорски състав ни представят една виртуозна интерпретация на класическия фарс, която е едновременно вкоренена в епохата на Молиер и изключително актуална за съвременния зрител.
В центъра на сюжета е комичната фигура на г-н Журден, изигран с изумителна прецизност от Николай Върбанов. Неговият персонаж е олицетворение на човешкото суеверие, жажда за социаленпрестиж и желание за имитация. Върбанов създава един запомнящ се образ на човек, който е едновременно смешен и трагичен, тъй като неговите стремежи са обречени на провал.
Около г-н Журден се върти цяла галерия от колоритни персонажи, всеки от които е майсторски изигран. Елена Атанасова като г-жа Журден е съвършената съпруга, която се опитва да обуздае амбициите на мъжа си, но в същото време се възползва от новите възможности, които се отварят пред семейството. Анджелика Джамбазова и Лана Гекова като Люсил и Никол внасят младост и жизненост в постановката, докато Михаил Сървански като учителя по фехтовка Клеонт ни забавлява със своята самонадеяност и комични ситуации.
Александър Григоров в двойната си роля на Ковиел и майстор шивач е истински комичен талант, който ни кара да се смеем с неговите физически трансформации и бърза смяна на ролите. Полин Лалова като Доримена е очарователна кокетка, която умело манипулира г-н Журден, а Любомир Ковачев като учителя по танци Дорант ни пленява със своята грация и елегантност. Константин Икономов, Мартин Каров и останалите актьори допълват великолепната картина, създавайки един незабравим спектакъл.
Бойка Велкова е успяла да създаде една постановка, която е едновременно вярна на оригинала и изключително съвременна. Тя е използвала всички възможности на сцената, за да създаде един визуално богат и динамичен спектакъл. Костюмите, сценографията и музиката са перфектно съчетани и допринасят за цялостното впечатление.
„Буржоата благородник“ е повече от просто комедия – тя е сатира на човешките слабости и социалните различия. Молиер ни показва, че желанието за имитация и социален престиж могат да доведат до абсурдни ситуации и да ни накарат да загубим себе си. В същото време, пиесата ни напомня за важността на истинските ценности и за необходимостта да бъдем себе си.
Постановката в Сатиричния театър ни напомня, че смехът е най-доброто лекарство и че театърът има силата да ни развълнува, да ни накара да мислим и да ни обогати духовно. „Буржоата благородник“ е едно незабравимо преживяване, което препоръчваме на всички любители на театъра.
Не пропускайте възможността да се потопите в света на „Буржоата благородник“ и да се насладите на един спектакъл, който ще ви изпрати с усмивка на лицето!
Театър
Моноспектакълът „Виктория“ се играе днес във Враца с вход свободен
Моноспектакъл „Виктория“ с участието на актрисата Деница Даринова под режисурата на Йордан Славейков гостува днес, 3 декември, на публиката в град Враца. Пиесата ще бъде показана от 17.30 часа в библиотеката на НЧ „Развитие 1869“. Представлението е с вход свободен и е Коледен подарък на ръководството на читалилището към читателите и жителите на града.
Драматургията и режисурата са дело на Йордан Славейков, който е роден във Враца. Сценография и костюми – Юлияна Войков, плакат – Гео Карл Павлов.
Спектакълът „Виктория“ е номиниран за “Икар” 2023 в категория “съвременен драматургичен текст” и за “Аскеер” 2023 в категория “моноспектакъл”. Осъществява се с подкрепата на Министерство на културата и “Elly Media and Advertising”.
На 16.12.2024 г. (понеделник) в София в „I am Studio“ ще се изиграе последното за годината представление.
Голямата тема във ‚Виктория“ е за любовта, а по-конкретно отношенията между майка и дъщеря, в които е изчезнала тъкмо любовта, а също и забранената любов – Виктория се влюбва в бежанец от Афганистан, но го убиват. Монодрамата разкрива и нравите, и морала в малките градчета. “Виктория” е ода за любовта, която не признава религии, светове, граници и носи със себе си светлина, дори когато наоколо цари мрак. “Виктория” е и пиеса за всички съдбоносни избори, които правим, за самотата, която тези избори носят със себе си, за страха и предателството.
Пиесата е написана от Йордан Славейков по време на пандемията и се появява първоначално като дигитален проект в youtube. Девет професионални актриси от девет различни държави – Северна Македония, Беларус, Грузия, Русия, Латвия, Украйна, Швейцария, България Великобритания, заснемат с видеокамери монолози от пиесата на девет езика.
В момента моноспектакълът се играе в България и в Република Северна Македония, малко преди да започне войната в Украйна беше сложено началото на репетициите в Ровно, които са съжаление бяхапреустановени.
Събития
Режисьорът Йордан Славейков поставя пиесата “Прашка“
На 7 декември (събота) от 19:30 ч. в I am Studio ще се състои софийската премиера на пиесата „Прашка“ на руския драматург Николай Коляда. Текстът е написан преди 35 години. Пиесата е една от най-интимните и болезнени творби на Коляда. Режисьорът Йордан Славейков получава през 2018 г. неговото съгласие да преведе текста и да го постави. През годините прави опити в различни театри, но едва сега успява.
„Прашка“ е продукция на фондация „Арт Офис“, реализирана с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“, програма „Създаване’24“ и Министерство на културата.
Участват актьорите Йордан Върбанов, Преслав Търпанов, за когото това е първа професионална изява, и Августина-Калина Петкова, която е и автор на текста на песента. Преводът и режисурата са на Йордан Славейков, музиката на Христо Намлиев, сценография и мултимедията са създадени от Теодор Киряков.
„Прашка“ е пиеса за любовта – за първата и за последната, за голямата и забранената, за единствената и за невъзможната, несбъдната любов. Пиеса за страха от самия себе си, за изборите, които правим и за които плащаме висока цена; за срама, който може да превърне любовта в омраза.
Николай Коляда създава „Прашка“ в края на 80-те години. Авторът представя пиесата за първи път на национален драматургичен конкурс, където текстът е посрещнат с остри критики. Години наред никой театър не иска да я постави. Едва след успешна постановка в САЩ, водещи руски театри също я включват в репертоара си.
В България пиесата е поставена за първи път в края на деветдесетте години на миналия век в драматичния театър „Стоян Бъчваров“ във Варна.
Йордан Славейков за “Прашка“
„Много рядко се случва в “чекмеджето на режисьора” почти двайсет години да отлежава непоставена пиеса, да минават сезони, да се появяват и да си отиват теми, а нещо във въпросната пиеса да не му дава мира. Искам да поставя тази пиеса от момента, в който я прочетох като студент, дори я преведох “за всеки случай”. Случаят дойде. Донесе със себе си още и още въпроси. Продължавам да търся отговорите.“
„Една от големите мисии на театъра, според мен, освен да поставя въпроси, които не си задаваме на глас, е да дава и утеха. Това е пиеса за любовта, за цената, която плащаме, когато от страх се разминем с нея. Много отдавна вярвам, че е посилно любовта да победи смъртта, да я надживее. И много отдавна аз живея така, това е моето верую.“
„Прашка“ е представление-разговор, спектакълът търси отговори на въпроси, които често не задаваме на глас. Приканва публиката да се вгледа в себе си и в другия, за да търси разбиране, а не осъждане.
Николай Коляда е явление не само в руската драматургия, но и в световния театър
Роден е в Казахстан, основава собствен частен театър в Екатеринбург, класиран от Forbеs на пето място сред най-добрите руски театри. Той е актьор, режисьор, писател, преподавател и сценарист. Написал е над 120 пиеси.
Коляда е сред съвременните руски драматурзи, който се отличава с изключителна чувствителност към житието на малкия, забравения, изпадналия от обществото човек. Пиесите му реабилитират този човек, намират светлина, там, където друг би видял само мрак.
Николай Коляда е поставил много от своите пиеси. Попитан от режисьора Йордан Славейков коя своя пиеса не би поставил, той отговаря: „Прашка“. Твърде е болезнено. Страхувам се, че ще умра докато репетирам.“
В последно време срещу актьор от театъра на Коляда се води дело заради “изказване на мнение, различно от официалната държавна политика”, самият той е привикван в съда на всички заседания. Коляда е “посъветван” да прекрати активността си в социалните мрежи, да не дава интервюта, а театърът е обект на проверки и ревизии.
Театър
Отвъд границите: Когато историята ни разделя, а изкуството ни събира
Представлението „РАЗГОВОР БЕЗКРАЕН. Проектът: Македония“ се завръща в театралния афиш на 15 ноември, 9 и 18 декември сцена „Дерида“ ще приеме „РАЗГОВОР БЕЗКРАЕН. Проектът: Македония“. В него артисти от България и Република Северна Македония се обединяват в общ театрален проект. Представлението е вдъхновено от актуалната обществена и политическа обстановка между България и Република Северна Македония. Иван Тодоров и Игор Дамянов от Северна Македония застават заедно, един до друг на сцената за да потърсят, чрез изкуството общ език. Премиерата на представлението се състоя на 16 юли от 19 ч. в зала 2 на „Топлоцентрала“.
Публичният дебат по темата за българи-македонските взаимоотношения от едната и от другата страна на границата е винаги емоционален и често засягащ чувствителни места, които провокират нестихващи спорове. Как всичко това се отразява на обикновеното ни общуване, на приятелствата, работните контакти, творческите колаборации, изобщо взаимоотношенията ни като хора и съседи? Това са само част от, на пръв поглед простите въпроси, които екипът на спектакъла си поставят и се опитват да дебатират и с публиката. Те обаче предизвикват най-неочаквани реакции.
С похватите на импровизационния и игровия театър, вербатим техники и клоунадата артистите, заедно с режисьора Тони Карабашев, се впускат в едно предизвикателно изследване на техните собствени преживявания, на събития от двете страни на границата, на медийни коментари, политически реакции и рефлексиите на хората върху всичко това.
Билети на касата на Сцена „Дерида“ и онлайн тук
Режисьор: Тони Карабашев
Сценография и костюми: Елица Георгиева
Мултимедия: Яна Василева
Композитор и музикална среда: Добромир Кисьов
Участват: Иван Тодоров и Игор Дамянов
По идея на Анастасия Събева
Продукция на Фондация „Арт Офис” в партньорство с РЦСИ „Топлоцентрала” и ХаХаХа Импро театър
Проектът е финансиран от Министерство на културата, Столична Община чрез Столична програма „Култура“ 2023, и се осъществява със съдействието на Културно-информационния център на Република България в Скопие
-
Новинипреди 3 месеца
Игралният филм „Русалки” предизвика огромен интерес сред зрителите
-
Новинипреди 3 месеца
Филмът „Русaлки” с рекорден брой зрители в кината
-
Новинипреди 2 месеца
Пъф Деди: От музикална икона до център на скандал
-
Събитияпреди 3 месеца
Дъждът не изплаши феновете на Керана и Космонавтите
-
Интервюпреди 3 месеца
Християна Лоизу за майчинството, сцената и любовта
-
Новинипреди 2 месеца
ТОНИ събира най-големите си хитове в ексклузивния албум „Пробуждане“
-
Новата музикапреди 3 месеца
DANA Vixx – Truth In The Eyes
-
Новата музикапреди 4 месеца
Ignatoff x Nelita x Veselina Todorova – Рада