Театър
„Обществен враг“: Един нов поглед върху класиката в Малък градски театър „Зад канала“

Малък градски театър „Зад канала“ ни изненада приятно с новата си постановка на класическата пиеса на Хенрик Ибсен „Обществен враг“. Премиерата на спектакъла, който разглежда вечната тема за личността срещу системата, вкара нова енергия в културния живот на града.
Режисьорът Крис Шарков е успял да пречупи пиесата през съвременна призма, без да изгуби нейната дълбочина и актуалност. Постановката провокира размисли върху темите за медийната манипулация, общественото мнение и търсенето на истината в един свят, където границите между истина и фалш са все по-размити.

Какво прави тази постановка различна?
„Обществен враг“ не е просто една историческа пиеса. Режисьорът и актьорите успяват да я превърнат в огледало на съвременното общество, където всеки от нас може да се разпознае.
Сценографията и костюмите, дело на Никола Тороманов, създават атмосфера на напрежение и безпокойство, която увлича зрителя от първата до последната минута.
В ролите виждаме познати и обичани актьори, които с прецизна игра оживяват сложните и противоречиви герои на Ибсен.

Музиката на Асен Аврамов допълва атмосферата на спектакъла и подчертава драматичните моменти.
Ако търсите една постановка, която ще ви накара да мислите, да се вълнувате и да спорите, то „Обществен враг“ е точно за вас. Това е един спектакъл, който не оставя никой безразличен и който ще ви накара да погледнете на света около себе си с нови очи.
Не пропускайте възможността да се докоснете до силата на театъра и да преживеете едно незабравимо преживяване!

Театър
Моноспектакълът Виктория се играе за 35 път в I Am Studio

Моноспектакълът „Виктория“ на драматурга и режисьор Йордан Славейков ще бъде представен за 35 път пред публика на 31.03 от 19.30 в I Am Studio. Пиесата разглежда съдбоносните избори, които хората правят, самотата, която тези избори носят, както и темите за страха и предателството.
„Виктория“ започва своя живот по времето на ковид пандемията като дигитален международен проект с подкрепата на Национален фонд култура. Осем професионални актриси от осем различни държави – Северна Македония, Беларус, Грузия, Русия, Латвия, Украйна, Швейцария, България и Великобритания – заснемат монолози от пиесата на осем езика.
През 2021 пиесата е поставена в театър „Антон Панов“ гр Струмица, Република Северна Македония. През 2022 г. авторът и режисьор Йордан Славейков я поставя в независимото театрално пространство I am Studio с подкрепата на Министерството на културата и „Elly Media and Advertising“.
През 2021 година „Виктория“ е сред претендентите за Международната драматургична награда „Аврора“ на фестивала „Предпремиери“ в Полша, където се състезава с още 30 проекта от различни държави в Европа и Азия

Пиесата е номинирана за наградата „Икар“ в категория „съвременен драматургичен текст“, а Деница Даринова е номинирана за наградата „Аскеер“ в категория „моноспектакъл“. Йордан Славейков е отличен с наградата за режисура за международния театрален фестивал „Solo Act“.
Спектакълът е гостувал в Пловдив, Пазарджик (фестивал), Варна, Габрово (международен фестивал) и Враца. Пиесата е преведена на английски, италиански, руски, сръбски, македонски езици.
Костюмите за Виктория са на Юлиана Войкова- Найман.
Деница Даринова, актрисата от „Виктория“, която играе Виктория
„Да си сам на сцената е страшно! Отговорността е огромна. Няма партньор, с който да си подаваме топката, но за сметка на това головете са красиви, когато успея да уцеля вратата, а не гредата.
Едновременно е и свобода! Тя се състои в това да се пуснеш директно в бездната, без да те интересува как ще се приземиш – дали на главата или на краката си след добре изпълнен лупинг.
В началото на пътя преживяхме много с нея (Виктория). Преди представление изпитвах смесени чувства – страх, вълнение, любопитство, но най-вече респект. Усещах, че все още текстът и преживяването му тук и сега са надвиснали над главата ми като голям къс скала, който може всеки момент да падне върху мен и да ме премаже. Извинете за сравнението, но наистина така си го визуализирах.
Сега нещата стоят доста по-различно. Мина време, вече е третият сезон на спектакъла.
Цялата пиеса от начало до край е изтъкана от разтърсващи емоционални моменти. За това е виновен авторът Йордан Славейков. Всеки път разтърсващите моменти за мен като актриса са в различни части от текста. Наблюдавам, че това зависи от моментното ми емоционално състояние.
Имам любимо изречение: „Нямам никаква илюзия, че разбирам какво представлява любовта. Мисля, че човек е способен само да регистрира началото и края ѝ.“
Йордан Славейков, автор на текста и режисьор на „Виктория“
„Достигането на 35 -о представление е истински голям успех. Често животът на един такъв спектакъл е обидно кратък, и това няма общо с качествата му.

Екипът, който създава „независим театрален спектакъл“ трябва по неизбежност да се научи в движение да бъде и добър администратор, счетоводител, мениджър, връзки с обществеността, да може да е и екип от сценични и технически служби, и още, и още. А това може да е уморителен процес. Хората просто не издържат, отказват се.
Ние, като екип, никога не се отказахме. Имаме късмета “I am Studio ” неотменно да е до нас в поддържането живота и качествата на “Виктория”. Мениджърката, нашата колежка Камелия Хатиб ни помага с рекламата, с контакти, осигурява ни достатъчно време за репетиции. Много помогнаха и номинациите за наградите “Икар” и “Аскеер”, наградата за режисура от международния театрален фестивал “Solo Act”.
А аз и актрисата говорим за представлението, каним публика.
Също така, много обичам тази театрална форма. Дипломният ми спектакъл също беше моно. Направих “ Оскар и розовата дама “ от Е.Е.Шмит с великолепната ни актриса Йорданка Стефанова.“
Театър
Преслав Търпанов с номинация „Икар“ за дебюта си в пиесата „Прашка“
Младият актьор е от класа на проф. Маргарита Младенов.

Актьорът Преслав Търпанов, който изпълнява ролята на Антон в пиесата „Прашка“ от руския драматург Николай Коляда с режисьор Йордан Славейков, е сред номинираните за театралната награда „Икар“ в категория „Дебют“.
Представлението „Прашка“ ще се играе на 8 и 24 февруари 2025 г. от 19.30 в I am Studio, София. Спектакълът е продукция на Фондация „Арт Офис“ – Art Office, осъществен е с финансовата подкрепа на Министерство на културата и Национален фонд „Култура“, програма “Създаване ’24”.
Участват актьорите: Йордан Върбанов, Преслав Търпанов, за когото това е първа професионална изява, и Августина-Калина Петкова, която е и автор на текста на песента. Преводът и режисурата са на Йордан Славейков, музиката е на Христо Намлиев, сценография и мултимедията са създадени от Теодор Киряков. Плакат – Мирослав Веселинов, фотограф – Марин Кафеджийски.
„Прашка“ е пиеса за любовта – за първата и за последната, за голямата и забранената, за единствената и за невъзможната, несбъдната любов. Пиеса за страха от самия себе си, за изборите, които правим и за които плащаме висока цена; за срама, който може да превърне любовта в омраза.
Николай Коляда създава „Прашка“ в края на 80-те години. Авторът представя пиесата за първи път на национален драматургичен конкурс, където текстът е посрещнат с остри критики. Години наред никой театър не иска да я постави. Едва след успешна постановка в САЩ, водещи руски театри също я включват в репертоара си.

В България пиесата е поставена за първи път в края на деветдесетте години на миналия век в драматичния театър „Стоян Бъчваров“ във Варна.
Режисьорът Йордан Славейков за избора на актьорите в „Прашка“
„Както вече съм споделял, искам да направя “Прашка” от около двайсет години. През тези години съм чел пиесата с различни актьори, мислил съм я, не ми е давала мира. В тези четения и разговори любимо “постоянно присъствие” е била Августина Калина-Петкова като Лариса. След като направих поетичния пърформанс по стихове на Иван Радоев “Един бял лист” знаех, че съм намерил точния актьор за ролята на Иля. Това е Йордан Върбанов.
Най-трудно ми беше да открия този, който може да изиграе Антон по начина, по който аз искам да бъде изиграна ролята. Когато гледах дипломния спектакъл “Месец на село” на класа на проф. Маргарита Младенова в НАТФИЗ вече знаех, че Преслав Търпанов ще бъде Антон.
Останалото не е история. Начало е. Начало на пътя на спектакъла. Начало на творческия път на Преслав. Начало на още мои представления с всеки един от тези актьори, които заобичах по време на репетициите. Благодаря им, както и на Христо Намлиев за музиката, и на Теодор Киряков за мултимедията, сценографията и костюмите.

Благодарности на Съюз на артистите в България за номинацията, на I AM Studio за това, че са дом на пореден мой спектакъл.“
Николай Коляда е роден в Казахстан, основава собствен частен театър в Екатеринбург, класиран от Forbеs на пето място сред най-добрите руски театри. Той е актьор, режисьор, писател, преподавател и сценарист. Написал е над 120 пиеси. Коляда е сред съвременните руски драматурзи, който се отличава с изключителна чувствителност към житието на малкия, забравения, изпадналия от обществото човек. Пиесите му реабилитират този човек, намират светлина, там, където друг би видял само мрак.
Театър
„Не забравяйте да се подпишете“ – хит в Сатирата
„Не забравяйте да се подпишете (Любовна срещa за начинаещи)“: Любов с правни уговорки и изгряваща звезда на сцената на Сатиричния театър.

Сатиричен театър „Алеко Константинов“ – представя остроумна комедия – „Не забравяйте да се подпишете (Любовна срещa за начинаещи)“. Постановката ни потапя в скорошното бъдеще, където любовта е обвързана с правни уговорки и съдебни дела.
Режисьорът Калин Сърменов споделя за спектакъла:
„Да се откажем от любовта е най-лесното решение, което можем да вземем, когато битката за нея стане тежка!“

Действието се развива в 2086 година, където тенденцията за водене на съдебни дела е достигнала своя апогей. Дори първата среща между двама влюбени е съпроводена от присъствието на адвокати, които следят за спазването на сложни договори и споразумения. Подписването на документи, гарантиращи защита от евентуални съдебни искове, превръща любовния трепет в поредица от комични ситуации, които предизвикват неудържим смях в публиката.
Постановката остроумно осмива абсурдността на формализирането на личните отношения и превръщането на любовта в правен казус. Срещата на двамата млади, преминаваща под зоркия поглед на техните адвокати, е изпълнена с абсурдни и смешни диалози, които карат зрителите да се замислят за съвременните проблеми в комуникацията и взаимоотношенията.

Сред великолепния актьорски състав, включващ утвърдени имена като Силвия Лулчева, Борислав Захариев и младия и талантлив Цветан Пейчев, в спектакъла на сцената изгрява и една нова звезда – младата актриса Никол Атанасова, която направи своя дебют на професионална сцена.
Сценографията на Кирил Наумов и музикалната среда на Диана Чернева създават завладяваща атмосфера, която пренася зрителите в 2086 година. Калин Сърменов е човекът, който стои зад адаптацията на текста на Михаил Хейфец и режисурата на спектакъла. Той е успял да предаде на публиката остротата и хумора на автора по един блестящ начин. Богдана Костуркова е драматург на представлението.

„Не забравяйте да се подпишете (Любовна срещa за начинаещи)“ е спектакъл, който ще ви накара да се смеете от сърце, да се замислите за абсурдите на съвремието, хипотетичното бъдеще и да се насладите на едно истинско театрално преживяване. Препоръчва се за зрители над 14 години.
-
Кинопреди 3 месеца
Капитан Америка: Нов свят – ново начало за Отмъстителите
-
Новинипреди 7 месеца
Игралният филм „Русалки” предизвика огромен интерес сред зрителите
-
Новинипреди 6 месеца
Филмът „Русaлки” с рекорден брой зрители в кината
-
Кинопреди 3 месеца
Бруталистът – фаворит за Оскарите след Златните глобуси
-
Кинопреди 3 месеца
„Преди да забравя“ – новото българско кино
-
Новинипреди 6 месеца
Пъф Деди: От музикална икона до център на скандал
-
Събитияпреди 6 месеца
Дъждът не изплаши феновете на Керана и Космонавтите
-
Интервюпреди 7 месеца
Християна Лоизу за майчинството, сцената и любовта